top of page

 

Mindent a citeráról!

A citera a 20. század során szinte minden második ház padlásán megtalálható volt, az 1950-es évektől egyre több citerazenekar alakult, a Zeneakadémián már több mint 15 éve tanulható egyetemi szinten és számos zeneiskola kedvelt hangszere. Mi okozhatja ezt a nagyfokú érdeklődést ezen hangszer iránt? Járjunk utána!


Ismerjük meg a citerát!

citera zenére mulató férfiak régen

Citera eredete

Kezdjük a legelején! Az ókori monochord nevű hangszer (szó szerinti fordításban: egy húros) felépítésének alapja egy kifeszített, zengésre alkalmas húr, melynek hangmagasságát az alatta elhelyezkedő húrlábbal lehet befolyásolni. Ez az egyszerű idea képezi alapját az összes citera típusú hangszernek. A teljesség igénye nélkül, felsorolásszerűen hozok néhány citera és pszaltérium típusú hangszert szerte a világból.



  • Magyar citera

  • Osztrák stájer citera

  • Finn kantele

  • Orosz gusli

  • Kínai guqin/kucsin

  • Japán koto

  • Koreai kajagum, komungo

  • Amerikai appalachian dulcimer citera

  • Francia épinette des Vosges


Láthatjuk, hogy morfológiailag igen változatos e hangszer típusainak sora. A magyar citera fogólapos citera (akárcsak az appalachian dulcimer, az épinette des Vosges vagy a stájer citera), mely német nyelvterületről eredeztethető cseh, szlovák közvetítéssel.

Balla Antal 1774-ben említi elsőként a citerát zeneelméleti írásában, akkor még tambora néven, ami egészen az 1950-es évekig elterjedt megnevezése volt a citerának.

Az a forma, az a hangolás, amit általánosan citerának ismerünk, kifejezetten magyar!


A citera fajtái

Vegyük sorra, hogy milyen magyar citerafajták vannak hangmagasságukat, formájukat és méreteiket tekintve.

Akárcsak egy énekkarban, úgy a citerák között is megkülönböztethetünk különböző hangmagassággal bíró hangszereket. A citerazenekari gyakorlatban leginkább az alábbiakat szokták használni: a szoprán hangfekvés a prím citerának feleltethető meg, az alt a tenor citerának, a bariton a kisbasszus citerának, a basszus pedig a bőgő citerának. A sorrend nem véletlen, a felsorolás alapján növekszik a citerák mérete is. Emellett a hagyományos használaton kívül találkozhatunk pikoló citerával is, ami a prím citeránál kisebb hangszer. Húrozásukat tekintve az egyre mélyebb hangú citeráknak egyre teltebben szóló, vastagabb húrokra van szüksége.

citera fajták, pikoló citera, prím citera, tenor citera, kisbasszus citera, bőgő citera

Megállapítottuk a méretekből fakadó különbségeket, vessünk pillantást a különböző formatípusokra is!

hasáb citera, vályú citera


Hasáb/vályú citera:


Oldalfej nélküli, egyszerű, régi típus. "Nyitott alja felől nézve favályúhoz hasonlít, innen az elnevezés."

Manapság gyakran ajánlják kezdőknek ezt a típust, én személy szerint jobbszeretem, ha az oldalhúrok használatának lehetősége adott már a kezdetekről fogva.




oldalfejes citera, kisfejes citera, kölyökfejes citera

Oldalfejes/kisfejes/kölyökfejes citera:

Általában három, a hasáb részt kiegészítő kisfejről beszélhetünk, rajtuk leggyakrabban 2-2 húrral.




belsőfejes citera

Belsőfejes: Az oldalfejes citera altípusa, hosszabb basszushúrok felhelyezését teszi lehetővé.

hasas citera


Hasas citera: Nevét jellegzetes alakjáról, "domborúra hajlított oldallapjáról" kapta.




galambdúcos citera



Galambdúcos:

Elnevezését a galambdúcokhoz hasonlító lyukakról kapta. Akusztikailag nem befolyá-solja a hangszer hangját.




Kapkodós: Húrok alá helyezett húrtartó láb segítségével az érintősoron kívül két hang (a láb két oldalán elhelyezkedő különböző hang) megszólaltatását teszi lehetővé, feltételezhetően a cimbalom felépítéséből inspirálódva. Felvételünkön Takács Józsefné Tatár Kiss Erzsébet citerajátéka hallható a Baranyában elhelyezkedő Szentlőrincről.


hárfacitera

Hárfacitera: Osztrák és bajor hangszerüzemek által gyártott koncert-citerák hatására Magyarországon megjelentek a karos és hárfaciterák is, ez utóbbiról Sándorfalváról van adatunk.



Citera felépítése

A citera fej és kisfej részénél helyezkednek el a hangolószegek, melyek a húrtartó szegekre rögzítve a tőkénél végződnek. A dallamhúrok a fogólap felett húzódnak, hangmagasságuk az ujjak bundok/érintők közé helyezésével, a hangok lefogásával változtatható. A hangok helyét úgy kell elképzelni, mint a zongorán: alul vannak a fehér billentyűk (alsó érintősor) felette pedig a fekete billentyűk (felső érintősor). A dallamhúrok felett húzódnak a basszushúrok illetve az oldalhúrok.

citera részei, citera felépítése

Hogyan hangoljuk?

Az egyik legfontosabb kérdés! A citera összes húrja alap és kvint hangokra van hangolva. Mit is jelent ez a gyakorlatban? 'C'-s citera esetén 'C' az alaphangunk, 'G' a kvint hangunk, így az egész citera 'C' és 'G' hangokra van hangolva.


citera hangolása

Dallamhúrok mindegyike 'G'.

A basszus általában fentről lefele haladva (a citera hasától haladva magunk felé) C-G-C', legmélyebb húrtól egyre magasodva. Talán ez a legelterjedtebb, azonban számos olyan citerával találkoztam, ahol ennél több (4) vagy ennél kevesebb (2) basszushúr volt a hangszeren. A C-G-C' sem kőbe vésett szabály, az viszont fontos, hogy egyrészt legyen mindkét hangból a basszushúrokon, illetve az is fontos, hogy a 'C' legyen túlsúlyban, hiszen ez segíti elő a tonalitás érzetet.

Az oldalhúrok pedig húrpáronként mindig C-G-C' hangolást kapnak.



Mi az a bourdon hangszer?

Elnevezése a bourdon francia szóból ered, melynek zenei jelentése (bourdonner) állandóan, folyamatosan zengő, zümmögő hangra utal. Tipikus bourdon hangszer a citera, tekerő és a duda is. Mindhárom hangszer közös jellemzője a bourdon, bordó hangzásvilág, mely tonalitásában ugyan behatárolja a hangszer lehetőségeit, szólóhangszer mivoltát azonban teljessé teszi, 'zenekari hangzást' varázsolva a dallam alá.



A citera transzponáló hangszer. Mit jelent ez?

A citera nem szól jól minden hangnemben. Fejtsük ki ezt a kijelentést és árnyaljuk! Mostmár tudjuk, hogy a citera alap és kvint hangokra van hangolva, így levonhatjuk azt a következtetést, hogy valószínűleg nem fog bármilyen hangnemben jól szólni. Az esetek nagy részében fogott 'C'-re zárnak a dallamaink, ami az állandóan zengő 'C' és 'G' húrokkal 'C' tonalitás érzetet fog adni. A hagyományos citerajáték a 'C' tonalitás mellett elvétve alkalmaz 'A' és 'D' tonalitást is. Hogyan lehetséges ez? Ennek oka elsősorban a népdalok hangsorában rejlik, ugyanis 'A' tonalitásban diatonikusan (azaz nem használva a második érintősort) moll hangsort kapunk, 'D' tonalitásban diatonikusan pedig dór dallamok játszhatóak el. 'A' tonalitás esetében azonban az állandóan zengő C-G húrok közül a 'G' szekundsúrlódást eredményez a záróhangunkkal, 'D' tonalitásban pedig ugyanezt teszi a 'C' hang. Tehát alapesetben a legszerencsésebb 'C' hangra zárva játszani. 'C'-s citera esetén ez 'C' hang lesz. Azonban ha más hangolású citerát veszünk, például 'A'-s citera esetén minden húrunk 'A' és 'E' hangokra van hangolva, a fogott 'C' hangunk 'A'-nak fog szólni. Az ilyen hangszereket hívják transzponáló hangszernek.



Citera a klasszikus zenében

Meglepő tény, nem igaz? A 20. század során több mint egy tucat magyar zeneszerzőt ihletett meg a citera mint hangszer. Feszegették annak lehetőségeit, meg-próbálták megérteni működését majd beillesztették műveikbe. Bozay Attila zeneszerzőt olyannyira magával ragadta a hangszer, hogy annak felfedezését saját maga járta be, megtanult citerázni, műveit ő maga adta elő. Szakdolgozatomban Bozay Attila citerás műveinek népzenei vonatkozású körülményeit, előzményeit hosszabban is megvizsgáltam, majd elemeztem műveit.



Mi okozhatja ezt a nagyfokú érdeklődést ezen hangszer iránt?

A kezdő kérdésre válaszolva összegezve véleményem szerint:

  • egyrészt a hangszer elkészítésének egyszerűsége, viszonylag alacsony beszerzési ára

  • másrészt a hangszerjáték alapjainak relatíve könnyű elsajátítása

  • harmadrészt a 'zenekar egy dobozban' hangzásvilága önmagában, szólóhangszerként is teljes hangzást tud biztosítani a citerajáték során.


Budapest citera

Források: Brauer-Benke József A citera főbb típusai és elterjedése magyar nyelvterületen Balogh Sándor - Bolya Mátyás: Magyar Citerazene I.

Hungaricana Képtára (BTK Zenetudományi Intézet - fotók)

Comments


PayPal ButtonPayPal Button
bottom of page